love

love

Followers

Tuesday 8 November 2011

Karenah jual umah..

Salam,

Penat weh today...aku cuti rini..banyak urusan nak settle..

Pagi2 g shah alam, LHDN kat Plaza Perangsang sebab nak minta no cukai..borang bagai utk urusan jual umah kan ..utk sapa2 yang tau no cukai, leh skip part ni bila jual umah k..utk aku yang tak nah isi e filling ni...gini laaa nasibnya kan ...pastu, dr shah alam, ke subang plak..MPSJ..nak settlekan cukai pintu utk umah yang aku duduk skang ni ngan umah satu lagi yang aku nak jual kat bandar puteri tu...dr situ aku ke bandar puteri plak, g maintenance office , tengok berapa lagi maintenance fee aku kena settlekan sebelum semua nya serahkan kat lawyer..kena bayar 72.50..tu sampai disember..bayar habis2...dr situ terus ke lawyer office, serahkan apa patut, sign s&p umah, dapat check 10% payment dr buyer..settle urusan jual umah tu pun bukan 100%...dengan bank lum lagi settle,yang tu ada masa 3 bulan kata lawyer tu sebelum dapat full payment..

...kemudian , balik umah jap..hantar lauk utk bibik masak lauk bebudak..terus ke Majlis Daerah Kuala Langat pulak...ni utk urusan umah baru nak pindah plak.....bayar cukai taksiran/cukai pintu utk umah baru nak pindah ni plak..kena laa dalam rm970 gitu sebab tak nah bayar, seb bek tak kena sita hahahaa...pastu tanya prosedur utk renovation...disebabkan kami nak tambah rumah bahagian belakang tu dua tingkat jugak, so kena buat pelan baru..orang majlis tu kata kalau takat nak tambah dapur bahagian bawah jer..bayar 15 hengget jer sebab pelan setended memang sedia ada..tapi sebab banyak kami tambah, kena buat pelan ..dia bagi contact person utk settlekan pelan semua...call time tu jugak n bincang2 thru phone, dia mintak 3k siap semua dengan kelulusan.


So kalau agree dia minta submit, s&p umah tu...ic copy kami berdua, cukai tanah n cukai pintu utk umah tu..then baru perasan , cukai tanah yang lum ada..dah terus heading ke shah alam balik, g bangunan SUK, settlekan pulak cukai tanah kat Pejabat Tanah dan Galian (PTG).Balik pulak ke puchong n jumpa mamat yang buat pelan kat situ..bayar sket duit dalam 500 utk dia proses everything....settle laaa apa patut urusan renovation utk hari ni..penat cam nak pengsan wooo.


Utk aku punya reminder:

Jual umah-kena charge 2% dr LHDN-kena submit no income tax
urusan lawyer -aku kena RM1500
settlekan semua: cukai tanah, cukai pintu/cukai taksiran,all bills, air , TNB, maintenance, Indah Water dll


Daa

No comments:

Post a Comment