love

love

Followers

Tuesday, 23 June 2015

Gold Coast Australia Part 1: Preparation

Salam,

Semua tengah semangat share pasal resepi juadah berbuka puasa kan ...i jer sorang citer pasal vacation huhuhu.
Nak buat camana, kalau tak citer skang, memang takkan citer punya laaa sampai bila2.

Ok laaa...jom start.
Actually percutian ke Gold Coast ni memang last minute plan sangat2.
Dah banyak tahun i promised Aniq nak bawak dia ke Hong Kong Disneyland...rasanya masa dia darjah 4 lagi.
So everytime bila i sebut pasal bercuti, dia cam asyik ungkit janji lama yang belum i tunaikan .
Macam2 hal jadi yang buatkan kita terpaksa la tangguh2 jer plan.
Tengok la our life, tetiba this year i ada kat new place.

Jadi bila dah pindah sini, memang lagi la tak ada harapan nak bercuti sebab nak tinggalkan kedai pada staff jer without my supervision memang payah.
Tapi kita ni merancang, sebaik2 rancangan adalah rancangan Dia.
Jadi entah macam mana , dipermudahkan jalan , bila selalu snagat sebut nak tunaikan janji anak...Allah permudahkan bila mana i dapat seorang staff yang memang i yakin and percaya to look after the kedai while we were away.

Jadi i pun mula la survey tiket here n there semua pasal nak ke Hong Kong.
At the same time i survey for Gold Coast jugak...tapi tak terfikir nak pergi.
Then bila i cakap kat papa, dia kata choose la apa2 pun , dia ikut.
Bila dia cakap camtu memang lagi buntu.

Dia balik KL and i pun almost dah nak beli tiket ke Hong Kong when dia tetiba call and cakap, kita g Gold Coast laaaa...mok and ayoh ikut sekali..!
Uik...lepas dia citer semua2...i pun terus beli tiket ke Gold Coast utk kami ber 7.
5 of us and plus mok and ayoh.

Pendek cerita ,i beli tiket for penerbangan lagi two weeks and manage to get tiket yang tak lah mahal sangat.
And dalam masa yang suntuk tu laaa i buat arrangement for the car rental, hotel, theme park ticket and all .
Kereta sewa is a must sebab kitorang bawak my parents yang dah tak able to walk sangat.
Then i arrange sekali for wheelchair rental and alhamdulillah i manage to arrange semuanya right before our flight.
Papa helped with the visa.

Jadi persediaan utk pergi.

Tiket.
I naik air asia X  jer.

Pasport.
pasport utk ketiga2 anak i buat kat UTC Kuantan and ready in just one hour.
Both me and papa dah ada pasport yang legal for travel hehehe
Mok and ayoh , i balik KT on Sunday, a day after beli tiket and bawak them both renew their pasport




Visa;
Papa buat online jer
Guna this service thru ...http://easyeta.com/

Hotel
I google all around, dan memang hasrat hati nak stay somewhere kat Surfer's Paradise jer.
Google here n there thru booking.com and we decided for Breakfree Beachpoint,
Please baca detail pasal hotel ni dalam entry yer...sebab ada another good recommendation kalau ada yang berhasrat nak pergi.

Pic2 nanti i share dalam entry yer.

Car rental and driving
I made my booking thru http://www.familycarrentals.com.au/
Sangat profesional and recommended.
I ambik Toyota Tarago..kat sini Estima rasanya.
Sebab i tujuh orang kan .
Then i requested siap2 car seat utk both my twins.
Wajib ada car seat utk kids bawah umur 7 tahun.
car seat tak dikenakan extra charge.


Papa drive sendiri, tak ada masalah sebab right hand drive then driving license kita pun accepted kat sana.
Just bawak and showed them,..masa kat car rental tu pun dia ada ambik info and photocopy of our license.


Wheel Chair
I suppose ambik dengan car rental company, tapi dia replied me later that dorang tak dapat sediakan sampai dua wheelchair for us and diorang bagi kitorang contact no ke redcross utk rental di sana.
So papa buat arrangement for this , tapi bila sampai ke sana, kitorang tersalah redcross.
So kita call depa utk cancel and we went straight away to the right redcross, directed by the car rental company .

Reason nya kami ambik yang kat depa recommend sebab dorang boleh hantar kan the wheelchair back to the redcross bila kitorang balik M;sia nanti, as our ticket return awal2 pagi, mmang tak sempat hantar.

However sapa2 nak ke sana n need wheelchair tak yah risau kalau tak dapat buat arrangement dr sini,tanya jer car rental company yang u all ambik...they will recommend u tempat rental yang sesuai.
Tempat rental utk wheelchair kat sana ada banyakkkkk wheelchair...so no need to worry.


Theme Park Ticket
Bila pergi Gold Coast of course la sebab plan nak bawak kids ke theme park kat sana.
Now that they have two choices of theme park package yang boleh pilih
set 1: movie world
set 2; dreamworld
After google semua, i pilih movie world package .
Beli tiket online jer kat sini


Makanan.
I tempah apartment dua bilik yang ada dapur dan semua kelengkapan utk memasak.
Crucial sebab memang kena masak.
First, pasal kos la kalau nak makan kat luar pagi petang siang malam.

Second, my parents.
Susah nak berjalan and my father pulak sangat la fussy eater.
Takkan hari2 nak bedal kebab, mau dia bising ajak balik dan2 tu jugak.

Jadi antara makanan yang i bawak from here;
  • Maggi kari pek 5 x 2
  • Maggi ayam pek 5 x1
  • Mi sedap Goreng pek 5 x1
  • Lemang segera Nona 1 pek
  • Ketupat nasi segera nona 1 pek
  • Makanan ready Brahims ...
    1. sambal tumis 2 pek, 
    2. masak lemak 2 pek, 
    3. sweet sour 2 pek,
    4. kari ikan 2 pek,
    5. ayam masak merah 2 pek
  • Perencah makanan adabi.
    1.   sayur goreng 
    2.   tomyam
    3.   nasi goreng kampung
    4.   mee bandung
    5. sup bunjut
  • Serunding ayam agromas 2 pek
  • Sardin ayam 2 tin
  • Biskut Chipsmore
  • Teh uncang boh 10  uncang x 1
  • Kopi O uncang 10 x 1
  • Teh bunga 2 in 1...siap dah dengan gula pek 20 x1
  • Teh tarik Boh pek 10 x 1
  • Oat pek kecik
  • Ikan bilis pek
  • Mi lidi 3 pek



Barang makanan lain i beli bila sampai sana;
  1. Beras
  2. Gula
  3. Minyak
  4. Garam
  5. Kicap ABC botol kecik
  6. Telur
  7. Roti
  8. Susu chocolate ready for my kids
  9. ayam kat halal meat 
  10. ikan 
  11. sayur2













Prescribed medicine.
Then perkara lain yang ada dinyatakan ialah pasal ubat.
Penting jugak sebab bila i baca mana2 blog they said its important to have prescribed one.
So, jenuh la mikir prescribed macam mana,
Google pun depa cakap camtu jer...takder explain more.
So menggunakan otak bijak pandai sendiri....i assume kena g klinik dapatkan surat dr doctor mengatakn kita bawak ubat2 kita...as my mum kena bawak ubat darah tinggi dia semua kan .
Then papa cakap, prescibed ni maknanya u tak boleh la bawak store bought panadol semua..g la ambik paracetamol kat klinik.
Haaa, dua2 pandai2 sendiri.

So, a day before flight, i g klinik my niece yang kebetulan jugak adalah panel.
So dia sediakan semua jenis ubat yang patut i bawak utk travel.
Tapi dia cakap jugak, takder laaa kena tulis surat bagai.
And dorang tak check snagat pun .
Percaya jer la cakap anak buah i sebab dia memang selalu travel.

The list of the med;
  • paracetamol
  • ubat selsema
  • ubat sakit perut
  • ubat utk diarrhea
  • ubat sakit urat

and the same set for kids except for ubat sakit urat



Cuaca
Just check kat wetaher forecast , so kita get ready dah utk bwk pakaian.
In our case, it was winter.
Every day hujan..so agak termenung memikirkan camana nak g park kan ...but takper , kita redahhhh...1



Luggage
Disebabkan i sewa apartment yang i tau ada facility washing machine and dryer, so i tak bawak banyak pakaian.

Me
Dua helai kemeja 
Dua helai t shirt 
Sehelai Jeans
Sehelai trek (utk tdur)
Tudung 3 set
Pakaian dalam

Aniq and papa
Dua helai kemeja 
Dua helai t shirt 
Sehelai Jeans
Sehelai trek (utk tdur)
Dua helai short
Boxer dorang tak kira berapa helai
swim suit

Twins;
2 set legging x2
1 set baju tidur x 2
4 kemeja and shirt x 2
swim suit

Parents;
Dua helai jubah
dua set tudung
Dua helai kemaja
sehelai seluar slack
baju tidur satu set each
pakaian dalam

Dan masing2 pakai baju sejuk sebab kitorang dah check cuaca kat sana memang agak sejuk.
kebetulan its winter kat sana

Set toothpaste
Pencuci muka
Lens solution
mekap biasa2 i bawak


I beli 45kg luggage utk pergi dan balik...which i last minute tambah 25 kg...awal2 dah beli 20kg, papa kata ok dah, utk pergi, balik jer tambah...tapi being me, tak yakin kan , so beli jer both way.
Pergi , banyak lebihan, cuma 30kg jer berat semua
Tak ada hand carry sepatutnya, tapi papa bawak satu beg utk camera dia and my beg utk kids punya barang2 dalam flight
Balik, ngam2 45kg and ada sket kena hand carry.

I ada ambik pic macam mana i pack semua barang2 dalam luggage...
Tapi sadly i couldnot find the pic.....frusttt..!!
sebab i gigih amik pic..
I pack each person dengan each small bag.
Jadi masing2 tau dah beg mana that belong to who...so, i susun elok2 dalam luggage besar.
Each person ada dorang punya each small beg...
And one big bag of semua makanan i sumbat sekali

ok i dah jumpa pic





Others;
  • Sabun Taharah utk tujuan samak/sertu bekas2 utk masak and hidangkan makanan.I bawak dua ketul tapi seketul pun tak habis.
  • Head rest utk long hour journey in the flight..8 jam perjalanan, bawak kids and orang tua, memang banyak benda kena prepare..or u can rent from the air asia.Ada la charge yang dia mintak.
  • Kids entertainment.Boleh bawak tab yang dah siap semau dengan games and movie.I brought pencil colour, colouring book, pencil set and buku conteng2 for both my twins.Aniq bawak his own handphone yang dah penuh dengan movie.U also can rent from air asia x for the entertainment tab.


Ok...i rasa itu jer perkara2 penting yang ui listkan before i g.
kalau i ada teringat benda lain , kita sambung/sumbat citer dalam entry2 yer.











Sunday, 21 June 2015

Salam Ramadhan

Salam Ramadhan,

Yeaaa i know...dah 4 hari pun puasa....tapi better late than never kannn...
So to all...selamat menyambut ramadhan, semoga ramadhan kita tahun ini lebih baik dan sempurna dari sebelumnya.
Semoga juga ini bukan Ramadhan terakhir buat kita.

Tahun ni, Ramadhan yang sangat berbeza for me , sebab i dah fully stay here.
kalau sbeelum2 ni i masak every single day sepanjang bulan and never step param pun but this year, i tak masak sangat.
My first day or Ramadhan i berbuka dengan staff kat kedai..makan nasi and lauk yang i tempah for staff.
memang sepanjang bulan ni, we decide nak sponsor juadah berbuka utk staff yang bekerja, so i tempah dengan jiran yang meniaga kat sebelah rumah.
The first day i minta dia buat lebih as kita semua pun berbuka sekali.

Second day, papa buat nasi lemak and kita pun piknik la berbuka kat depan kedai sama2..




Third day, kita semua balik temankan mok dan ayoh berbuka .

Belanja pic tuan umah sekeping sempena Ramadhan.


Ini semangat nak balik berbuka ngan mok ayoh.
Wah skang balik KT sekejap jer, sejam setengah jer dah smp lalu LPT..heavennn...!!
Lepas sahur pagi tadi dah balik sini.

And today, i dah siap masak pun asam pedas ikan tenggiri for our iftar...errrr, sorry , papa yang masak actually.

Esok papa dah balik KL, memang i masak simple2 jer la nak berbuka berdua ngan Aniq jer.


Banyak cerita nak dikongsi lagi, few days sebelum tibanya Ramadhan, kita sekeluarga sempat bercuti ke Gold Coast...so sebelum jadi macam kisah Istanbul last year yang tergantung tak tahu penghujung, in sha Allah , this time punya vacation , i nak story bebetul dalam ni..nak share dengan semua ,. mana tau dapat jugak dijadikan reference .
In sha Allah, memang niatnya nak detailkan semua including cost  sebab percutian ni i arrange by my own,,,,takder pakai agent ke apa...

ok la, moga janji tidak tinggal janji..

later peeps.





Tuesday, 2 June 2015

Pasport si kembar


Salam,


This week sibuk..buat pasport budak kembar ni laaaa.

Very excited u...their first experience ever...hari2 laa duk tanya bila oplane kita sampai.....

Oplane kita la sangattt..!!

My mum cakap, sorang anak indon, sorang anak pakistan ..kui kui kui..

Nanti i citer panjang k pasal vacation kitorang next week..

in sha Allah, panjang umur....

Byeee

Saturday, 30 May 2015

Bento twin lagi

Salam,

Today i masih tak dapat nak sahre citer deko.
Just nak share bento my twin.
Sempat share bento first week of school jer kat sini..then dah berapa puluh minggu dah depa sek..i tak sempat nak share apa2.

Ada yang i ambik gambar. sebab memang niat nak berblog lagi hehehe...tapi ada jugak i tak snap pun ...so, meh share yang sempat snap k.


Maggi goreng, buah epal and sosej with mayo

bihun goreng, epal, and raisin

yang ni tak sempat pagi2, roti and butter n kaya jer, epal and raisin

ini pun kes sama, tak tau nak buat apa dah, nugget , tembikai and raisin

ini pun menu malas, french toast tabur coklat chip, biskut and raisin

bake macaroni and coleslaw

roti lapis daging and keju with blueberry muffin


roti bakar sosej ala mangkuk (suka hati ko jer kan )...and coleslaw

meatball, cheese , sos and biskut..

In sha Allah next time i share lagi k...dapat kita share2 idea..sebab nak buat bento anak ni memang boleh buntu wehhh...




Friday, 29 May 2015

Aleesa suspect leukimia...

Salam,

Hai , 
Baru dapat jengah...siang tadi busy sket...tengok2 jam dah 6.30, rush pick up Aniq kat sek.
Lepas maghrib i terus lepak ofis sebab banyak benda nak google and teringat blog belum update sedangkan semalam beria janji nak update huhuhu.

So, i tried my best utk update jugak BUTTT...maafkan laaa hamba sebab memang cannot cerita hal deko tonite...

Last 2 month i have tonne of pic that i snap..pic2 berkaitan deko my house, and since my hp penuh , i transfer to one of the pc that we used in the office.
Baru2 ni when papa bukak kedai baru , semua pc2 tu dah dipindah2...so i dont know which pc yang ada all of the pic.

I ve tried almost all of the pc that we had here and i could not find it ...
Memang rasa nak nangis but papa convinced me takkan hilang punya, nanti dia tolong carikan ....

So, meanwhile, i terpaksa la buat entry yang lain ..that nothing to do with deko...


Okay, since ada peluang sket tonite , i nak cerita pasal my dear Aleesa..si twin adik.

The stories start with very mild fever that she get.
Demam biasa...takder batuk apa semua.
After two days. demam tak kebah2 and start demam panas yang merisaukan .
I tak tidur setiap malam and tuam all of her body utk sejukkan badan...every 5 minutes sebab dah tuam badan tak sempat pun sejuk, terus panas balik.
Towel that i used to tuam tu pun kejap jer leh kering.
Papa masa tu balik KL.

The whole day tak celik mata, makan tak nak , minum pun refuse....

Poor her.

And this is kakak...first and second day demam dia ok, masuk third day, dia start risau kan adik..tak habis2 tenung adik

kasihnya kakak pada adik..memang boleh nampak that she is soo worried, maybe adik dia tak pernah lemah cmtu...dulu masa Aleesa accident tu dia belum paham, now dah besar kan 


I pergi nearest klinik, Klinik Dr Syed kat Balok.
First pergi, dapat ubat biasa, takder antibiotik, tapi again the whole day langsung tak kebah.
Next day i went for second visit and dr bagi antibiotik.
But after two day, it doesnot work at all...i start risau and went back to the clinin, kali ni doc ambik darah takut denggi kan .

The reading of the blood test agak pelik kata doc so he asked me to see specialist.
I seriusly blank sebab Kuantan is new place for me, kalau kat KL dah tentu i straight away to Pantai or Sunway.
So asked the doc and he recommend me KPJ, (Kuantan Specialist Hospital) , tapi katanya selalu penuh, so second place i boleh pergi KMC (kuantan medical centre)...but he said if any of the hospital penuh..sebab selalunya memang penuh, he said i might go to new hospital DMMC (Darul Makmur Medical Centre), tapi he said its quite far...

So i balik rumah, pack all of her clothes sebab dah agak memang kena ward punya..and about to go bila my sister yang kebetulan ada kat sini cakap nak temankan i.
It was 7pm masa tu.
Pergilah kami anak beranak without papa, replaced with my eldest sister to accompany me.

First pergi ke KPJ as i asked my niece, she also recommend me there...but sampai jer kat kaunter dia dah cakap awal2 dah penuh.

I tak nak wasting time pergi ke KMC so i make call and as expected pun penuhj.
Memang dah buntu sangat.
Ask for papa's opinion yang masa tu tengah kelam kabut nak rush balik sini.
He said no choice , kena la g DMMC.

So, there we went.
I use waze.
Memang unfamiliar place, jauh ke dalam ...dengan hujan lebat malam tu, gelap tak nampak jalan...hanya Allah tahu punya la i berdebar.
Syukur that my sister teman.

Ok, sampai hospital...kat sini laaa terjadinya peristiwa yang merentap jantung i.
Dulu kisah Aleesa jatuh , yang bagai mati hidup semula, i pernah cerita kat sini, pun dah cukup buat jantung terhenti...malam tu pulak sekali lagi terjadi.

Masa memula sampai pun i dah takut, hospital tu takder sapa sapa pun ok, selain kami anak beranak...at one section of the building, gelap gelita, maybe sebab takder orang, they tried to save budget kot heheheh.
But seriusly , i rasa cam nak kuar balik...takut jugak kan , boleh caya ke spital ni..??/ 

After register, nurse terus mintak check Aleesa dengan MO yang on duty malam tu.
He introduced me , his name is Dr Lee.

He did some check up  yang biasa, check suhu badan and tekanan darah semua , he asked me to sit.
It was only me and Aleesa dalam bilik tu.
Yang lain2 kat luar.

Then he told me .."sorry madam to tell u this, from this reading (referring to klinik dr syed test result), dia bukan demam biasa...sumting is not right , and when i said that, i mean its serius.."

Allahhhh...dalam hati i dah tak tau apa dah ..bergolak,sakit jantung.
I asked him calmly.."what do u mean by that...explain plsss.."

"Her what ever whatever whatever (panjang lebar dia explain which i cannot remember and tak fully understand but ada sket2).....this is the symptom of leukimia...yesss ur dotter memang leukimia"

It takes me few second to finally fight him..

"Sorry doc, but i think its too early for u to say that.
U refer to the test result from the clinic right, just now, the doc from klinik syed said, the result is not confirm, it might be due to the machine or such, so that is y he referred me here...i guess u should perform complete test to come out with this conclusion..AND (i tekankan kat ayat ni..) i might know nothing about medic, but basically i learn little bit and afaik, its normal that the white blood cell is high when u r not in good condition, in pain , in fever and such rite...?"

and guess what he answered me..

"I face many patient and i learn medic...so i know...!1"

Like hellloooooo...bukan kan u suppose to tenangkan i.

Bila dia nampak muka i tak puas hati then he said.

" i minta maaf to say this, tapi i cakap bena yang baik just to make u feel better pun tak guna ...baik u tau the truth.."
Like HELLL..!!!

Boleh bayang tak?
Kepala otak dah serabut, celaru duk pikir, betul ke ni...in denial pun , fight2 pun , deep inside Tuhan jer tahu risau , bimbang...semua ada..

Pendek citer, kitorang pun masuk la wad malam tu.
I called papa, confuse nak cakap ker tak, tapi hati tak senang so i cakap jugak.
He was kat temerloh dah time tu...
Tapi papa cam rileks jer, he said, takper , tunggu i sampai.
\
Papa sampai dalam pukul 11..memang agak laju la dia bawak, then dia dah siap belikan makanan utk semua.
Malam tu berkampung la kat bilik tu..sebab dapat sebuah bilik yang boleh tahan la besar dia...malam tu jugak specialist kanak2 masuk.
Dr Bangla,, dah tua, but ok laaa...not so bad.

Bila i cerita pasal MO tu dia cakap...its ok madam , dont worry sleep tight, she is ok, im sure she got nothing to do with leukimia..she looks active and healthy, her eyes shine , everything is good...!!
Tomorrow we'll let u know the blood test result.
Memang ada amik darah jugak malam tu.

The next day, dr tu masuk balik at 9 am camtu cakap result belum keluar, but petang at 5 pm,he came in and told me Aleesa kena lung infection , maybe due to her asthma kan .
Well, that few day before demam memang cuaca panas melampau and i ada biar dia main kat luar rumah, main basikal petang2 with kakak.
Area i dudukt u memang tak elok udara sebab kawasan kilang, lori2 angkut amang , so thats answered  laaa kan .
Then doc kata kena monitor her at least 4 to 5 day...so berkampung la i for 5 days there.



Hoping adik can play with her

waiting and waiting....


Kakak yang penyayang ...


Just look at how concern is she...

Yang ni kelakar, they both kan food lover, bila dia offer adik, adik refuse makan , dia pun look at me and when i said, u can have it...haaaa terussss ngap

Jadi nurse bukan kerja senang yer, kerja yang sangat memenatkan ...hehehe

Adik tenung pulak kakak dia tidur,dah takder nurse dia ..


day 5...looking better, even she still refuse any food and drinks, but maybe drip kan air ...sooo ok la sket

Day 5 tu petang tu baru check out, but still doc tak bagi dia kuar main kat luar, still need to monitor her and kena datang check up lagi after a week

Balik rumah sehari, Aleeya pulak demam sampai 3 hari, then doc bagi surat suh admit jugak,..Tuhan jer la tahu penat , risau semua ada.
But lucky petang tu dia nampak ok and kta hold dulu sampai next day , esoknya Alhamdulillah, dia dah ok.

So itu la citer pasal Aleesa.

sakit jantung mak nak pasal dia ni sorang..










Thursday, 28 May 2015

Back with new project

Salam,


Allah ..lama betul tak masuk umah ni....kunci pun dah hilang.
Dah masuk, bersawangggg!!.

Dah lama sangat dah tinggalkan blog...rindu dan asyik ingat jer, banyak benda nak update , nak story..pasal projek deko rumah laaa especially...tapi tak tau laaa what stop me from being here.
Masa...tak la busy macam masa mula2 pindah sini and trying to adapt the new environment..kids pun dah stable dengan new school and such.
Cuma sebulan lepas, papa set up new kedai and i need to handle jugak buat masa ni.
So ada dua kedai kena look after...terkejar2..tapi Alhamdulillah, kedai runcit dah boleh tinggal...even tak fully but ada la pembantu yang boleh diharap and percaya.

The second shop, sebelah jer dengan kedai runcit..kat situ we have services like bill payment counter, pos laju, city link, myeg , insurance, TM and Celcom registration, kita jugak distri for Maxis.Also kita buat service kiriman wang ke indonesia, pakistan and all laaa.
Ada jugak jual handphone and accessories.
Setakat ni kedai tu beroperasi from 9am to 11 malam.
Compare to kedai runcit from 7am to 12 midnight, tapi kedai baru ni agak "stress" sebab nak ajar staff guna banyak sistem kan .
However, everything dah undercontrol as for now.

So, i guess isu kerja tak der sangat la.
Family pun alhamdulillah, setakat ni semua nya baik2 sajer.
Cuma baru2 ni my dear Aleesa warded for a week kat spital ..later i share k

 This few week , i kerap balik KL ..boleh kata every week pun balik sana.
Rumah lama kesayangan saya dah selamat di handover to new owner.
Hopefully they take a great care of the house..
Then , bila balik sana isu jugak sebab selalu kena stay hotel, sebab malas nak stay ngan mama kat Rawang..jauh rasanya..so ending up, i dengan papa decide nak tamatkan kontrak sewa penyewa kat one of my apartment kat Bdr Puteri Puchong.
Apartment tu we both beli like 10 years dulu kot.
Beli jer dah ada penyewa...KFC Holding, they rent for their staff.
I sendiri tak pernah masuk dalam rumah tu...tapi itau macam mana design rumah tu sebab i ada another unit apartment yang sama kat next blok.
So bila penyewa keluar baru2 ni..i baru tau that the house tak ada tiles.
Dinding semua , tingkap and pintu, Alhamdulillah pihak KFC dah replace baru and cat semua.
isu dengan lantai jer and also takde langsung kipas and wiring kipas pun tak ada.
Kesian staff KFC selama ni tak bgtau apa2pulak.Yer la, they all pun thru HQ jer kan ...dah tak sampai to us...kita tak tau la citer.
Jadi itu la citernyer y i kerap balik sana..nak set upkan balik rumah tu, nak deko cantik2 and buat sikit reno like kitchen cabinet and lantai.
Rumah tu nanti akan jadi tempat kitorang bila balik sana.
Buat masa ni papa jer la stay situ sebab he's still there kan .
Rasanya kalau citer pasal sibuk, tu jer laaa.

Then hati ni melonjak2 nak story pasal deko apartment tu...pic dah ambik few la, tapi projek tu baru laa 50% siap.
Cita2 i ni memang tinggi..nak citer projek apartment tu kan , padahal citer rumah kat sini dah bertahun ditangguh kan ehehe.

In sha Allah , start from today k...
Esok i mula share citer rumah sini dulu yang mana tertangguh.


Till then...

Muaahhhh

Thursday, 26 February 2015

Gambang Waterpark

Salam,

Berapa lama dah gambang waterpark bukak kat kuantan eh...sekali pun kitorang tak amek port.
Dulu2 masa duk KL, selalu jer balik kuantan , boleh kata every week...tapi tak pernah terfikir l;a nak g waterpark bagai.
Even kat KL , ada macam2 waterpark pun kitorang tak berapa excited nk bawak budak2.
First, masa..selalu weekend balik kg layan mok ayaoh atau atuk mama.
Memang tak sempat nak g mandi2 manda.
Second...Ica/adik memang sensitif...ada asthma.
I takut kalau2mandi lama2 berendam dengan air tu, malam semput tak tidur dah satu hal.
Third, i fobia dengan macam2 cerita..air kotor, air kencing tikus and such.

But last three week kot...(punyalah lama citer), ntah camana, papa tiba2 mengajak kita semua ke gambang.
I think sebab nak pujuk hati anak teruna i.
We supposed to spend time weekend  tu kat "the haven" ipoh with mama and semua adik badik papa..pak ngah semua...tapi sebab kesuntukan masa, jauh weh dr Kuantan nak g Ipoh, dulu duk Kl kejap jer takat g Ipoh, Penang semua tu.
Dah tu kedai pun bukan senang2 nak tinggal gitu.
Kena proper plan.
Kena pulak time orang kanan tak ada...memang tak kan tinggal la kedai.

So, mengubat hati anak2...meh laaa kita ke Gambang..

I tak snap banyak pic...tapi boleh la utk share sikit2.

Ada banyak bahagian jugak dalam ni.
Ni kat tempat pantai.
Kitorang sewa cabana ni for rm50 .
Actually tak sewa pun tak per..time kitorang g takder orang pun , yer la bukan time cuti sek ke apa.
beria papa bayar, i tengok orang lain selamba rileks jer duduk tak bayuar...

fee utk adults rm28
fee utk kids umur smpai 12 rm20.
kids below 90cm  free admission

Memula sampai terus datang sini,

3 beradik yang tak sabar nak mandi

tak sempat cakap apa dah, terus lari ke pantai tu

Dah setengah jam kat sini...
I bawak kids kat bahagian budak2 while papa and Aniq g main kat tempat ala2 roller coaster tu.
 Tak lama kat tempat kids, my twin rasa tak mencabar kot, depa ajak tempat pantai tu balik.
sampai situ...papa ngan abang pun sampai sekali.
papa ajak ibu lak main yang kat tempat tinggi2 tu...papa ajak kids semua.
yang mana only adults boleh main, Aniq tolong tengok adik2.
Then kat Family Raft Ride, one whole family leh naik.

google pic


Quite tinggi and i risau jerk that my twin menangis.
maklum laaa my bujang pun menggigil bila turun , pegang pelampung tu kemas2...
but surprisingly both twin siap menjerit2 happy and asked for one more ride.

After one more ride,  baru la they asked for makan.
kakak dah start muncung kelaparan.



i ordered this for me..papa refused nak makan apa2 cuma minum , sebab tak tau nak makan apa.
Sekali dia rasa mi kari ni , sedap la plak and dia order satu lagi utk dia

Aniq nak burger jer

Yang n menunggu pizza dia sambil menggigil sejuk

Yang ni merajuk sebab lapar sangat hehehe

lepas makan, sambung pulak kat river.
Dua round then i surrender.
Kids ok lagi...tapi masing2 dah lama sangat i nampak

Ni la keadaannya bila masuk kereta..
adik

kakak pulak...tertonggeng2

Hazab kan ...

takper la , janji korang enjoy.

Esoknya bangun tidur baru nampak dah hitam legam ...
Burn habis kulit dorang.