love

love

Followers

Friday 3 August 2012

Kemas rumah...bukan utk raya ...

Salam,

Dah banyak minggu sebenarnya aku menderita...sakit mata n hati..tapi tak punya cukup kudrat...
Serius ker bunyinyer heheeh..

Actually few week ago, aku dah dapat sesuaikan diri utk hidup dalam timbunan sampah sarap n rumah yang sangat bersepah...which is so not me.Aku ada masalah kalau nampak rumah bersepah n kain baju tak berlipat.Tapi ntah caner aku leh pulak hidup camtu since few week ago.Nak kata tak cukup masa, dr dulu lagi kitorang ni hectic ngan life yang never have weekend..but i manage to melipat kain, properly susun in the wardrobe, sapu sampah n kemas apa patut..but few week ago, sampai dah masuk bulan poser..tetiba aku jadi malas, aku jadi tak berdaya, lepas berbuka,n solat Isyak, aku pengsan...kena ready utk sahur.
Bangun at 4.00, masak..n lepas sahur kul 5.30, kemas pinggan mangkuk, load kain baju dalam mesin, n angkat yang jemur, jemur yang basuh before.
Angkat kain baju, letak dalam bakul..pastu tak ckup bakul, sebabb yang basuh sebelum2 tu tak lipat, bertimbun kalah gunung Everest..so timbun atas sofa..sampai sofa dah penuh gila, timbun atas katil kat guest room....
Bila nak pakai, kemburkan la dalam timbunan2 tu.Hb tak kisah...dia cari jerrr...sebab dia tak berani nak sebut....ekekeke, dia kan marah n tak suka tengok aku berkemas...
Aniq, tak kisah  jugak sebab selalunya dia jerit jer mnta ibu carikan.
Budak kembor berdua tu..laaaagiiii tak kisah...apa dia tau pun ...hehehe.

Ok selalunya pas urus kain baju, aku lari naik atas kasi susu budak2 atau kalau dorang dah bangun awal2...kasi jer kat bawah, sebab dah angkut dorang turun sekali masa nak sahur.

Pastu susun baju2 dalam beg sek kembor..mandi, solat..mandikan dorang.Tunggu plak hb siap2 n by 7 dah kena kuar rumah..kalau tak janan harap sampai opis awal.

Setiap hari sebelum tidur, aku wish that after sahur aku nak menyapu n mengemop..tapi ending up, bila semua rutin tu dah siap, tengok jam dah kul 7

Dua malam lepas...laki aku keluar berbuka ngan member bisnes dia.
Aku pun dapat la chance ...lepas berbuka n solat, aku angkat semua kain baju dr guest room, dr sofa, dari 3 biji bakul n letak depan tv.Aku lipat sambil tengok tv...yang mana patut hang, aku hang siap2...Aku start kul 9 malam, kul 12 baru settle.By the time laki aku balik..kain baju dah clear..alhamdulillah...or else bebel2 laaa dia..masalah jiwa betul mamat tu hehehe..

Pagi ni pulak aku nekad nak mop rumah...so after sahur, elok plak laki aku kata dia nak sambung tidur sket, sebab malamnya dia tak tidur sampai sahur.
Dia naik jer atas, aku pun projek.Sapu sampah laju2..buang sampah besar2.Sampai dapur.
Mop .Kena 3 kali.Satu air sabun, dua bilas n third pun bilas.
Bukak kipas laju2 pun , lambat nak kering..aku amik kain besar2..keringkan..merangkak2 keringkan lantai..nak patah pinggang.

Pastu berenti solat.Then nanpak semua dah kering cun..amik vacuum, sedut plak lantai sekali lagi.Elok habis vacuum, laki aku turun...geleng2 kepala...pastu tanya.."kenapa susah2 buat ni..kan leh panggil weekend cleaner nanti.."
Hellooo..tak pernah okay...aku tak suka n buat rugi bayar jer...baik wat sendiri, badan leh exercise.Hati pun senang..habis semua celah2 dapat cuci.Kalau harapkan orang lain buat, bersih kerr.....
Tapi elok plak tak panjang bebel2 dia..Aku pun terus rush mandikan bebudak, susun kain baju masuk beg , aku mandi, siap2 terus hantar bebudak ke sek n terus ke opis.
Sampai opis baru sempat nak buh bedak kat muka..huhuhuh..walauapapun , aku soooo happy n ceria fifkirkan rumah dah bersih.
Next agenda, tingkat atas...tapi tak teruk snagat nak cuci...jarang duduk snagat kat atas except bilik tidur jer laa..tu pun vakum jer dah ok..maybe malam ni laaa..alang2 dah kerja kan...



Dah berkilat lantai..puas hati..!


No comments:

Post a Comment