love

love

Followers

Saturday 11 February 2012

Rutin baru

Salam,

Skang rutin dah berubah..bibik takder, pindah umah lain , anak pun dah tukar sekolah lain kan..banyak laaa yang berubah..
Kalau dulu bangun tidur, siap2 g kije..anak2 semua tinggal jer kat umah sebab bibik handle semua, tau2 balik petang...anak2 dah siap, malam tinggal ibu nak rehat jer baring2 layan anak2...

Penat wooo..dulu umah setingkat jer, skang dua tingkat..kena jaga plak jangan kasi kembor tu manjat..kalau naik atas, kendong dua2 naik, kang nak turun pun kendong laaa turun..

Dulu bangun pagi siapkan bekpes Aniq dan bekal sek jer..bangun kul 6.30 atau kul 7 pun no hal lagi sebab sek Aniq dekat sangat..papa dia hantar naik motor jer pun ..Skang kena bangun kul 5.30am, siap2kan bekal sek Aniq, bekpes dia, n nasi serta lauk utk lunch dia sekali...6.30 van sek dia dah amik..kena rush cepat2..kot  tak nanti, semua2 tu tak sempat siap..mana nak siapkan twin lagi , nak hantar umah babysitter..sibuk jugak bancuh susu, berlari naik atas, bagi depa susu siap2, kang kendong turun..sambung masak...jemur kain. Dah berpeluh pepagi  weh...

Siap jer masak, buh semua ready atas meja, tutup bawah tudung saji..kalau tak prepare camtu, kang balik sek, haram laaa anak bujang aku tu nak jumpa nasi n lauk kat dapur...memang dia duk berlapar laaa.
Dah ready kan lauk nasi dia.., biasanya laki aku dah balik dr surau, aku pun mandi n solat..laki aku tukar pampers si kembor tu, basuh muka dia jer, tak mandikan ..awal sangat..sian plak depa...

Ada masa rutin berubah, laki aku prepare kan nasi n lauk tengahari Aniq, aku sibuk wat menda lain ..gosok baju ker, jemur baju ker

Masa aku solat tu, laki aku tolong laaa gosok tudung sebab baju kije selalunya dah iron awal2 utk seminggu, kalau tak iron, pakai jer baju kedut2 hahahaha, memang aku malas nak iron pepagi buta..

Pakai baju, laki aku masukkan barang bebudak dalam kereta, aku duk mekap2..ala buh tepek bedak jer pun kat muka..then hangkut bebudak masuk kereta, kalau aku tak sediakan apa2 utk bekpes twin, singgah dulu kat gerai depan umah yang jual kuih2..beli laaa apam ker donat ker utk twin...kalau aku dah prepare nugget ker , sandwich ker, terus jer laaa pi umah babysitter..then terus pi opis...biasanya dalam kul 7.20am aku dah kuar umah.

Stakat hari ni memang naik kreta berdua ngan laki aku...ikut plan aku naik kereta sorang2, hb naik motor, tapi skang tengah duk arrange new life ni, hb pun tak larat nak travel jauh2 naik motor, so sesama naik kereta la dulu..tengokla nanti camana rutin berubah plak...



Balik kerja selalunya sampai umah dalam kul 7, hb dinner..makan jer lauk lunch tu, panaskan jap..siapp..rehat2 jap, layan kembar, Aniq n hb pi surau..aku start masukkan baju2 dalam washing machine..tekan machine, aku mandi, solat...

Yang dah jemur pepagi tadi dah kering, angkat n lipat..Aniq balik dr mengaji, siapkan makan dia, selalunya dia makan roti atau burger jer, dia tak makan berat2 utk dinner...kadang2 quaker oat jer pun , roti cicah milo ker..apa2 jer laaa selain nasi..dia memang selalu refuse nasi utk dinner..pastu aku basuh pinggan, kuarkan siap2 bahan utk nak masak pepagi esok , buh kat fridge bawah, then angkat twin naik atas..duk depan tv...bukak tv, tapi selalunya mata dah layu...Aniq siapkan homework sek atau siapkan homework aku kasi.
Biasanya dalam kul 10 aku dah belayar ke lautan mimpi dah..sejak duk umah baru ni ggila cepat aku tidur, memang penat gila la badan..



No comments:

Post a Comment