love

love

Followers

Friday 31 May 2013

My homemade beef patty

Salam,

I always have problem to eat ready made burger.
Tak kira jenama Ramly ker Abu ker apa ker.
Everytime papa beli burger outside, he will surely tapau me 'benjo'.
Tho i a'ways love beef, but ready made one normally tak boleh accepted.
Yea, im a fussy eater too like Aniq, hehehe but he is worse laaa.

So, because of i pun nak enjoy eating burgers like other, i opted for homemade one.
I learn from youtube long tima ago to make beef patty .
And since then i will always prepare it myself .

I normally buat dengan 1kg of beef and ill get the result of 10 pieces of patty.
But , 1 pcs is quite big so, makan sebiji burger tu memang surely akan kenyang gila.
If only takdak stok dah, baru la opted for the ready made one utk hidang to my family but surely i tak makan punya hehehe.

Last two days,my beef patty stock dah habis dan i buat new stock with only 500gm of beef and i only manage to get 4 pcs.
And bila korek2 i jumpa plak ayam cincang Ramly in the fridge and terus buat chicken patty sekali.


Since lapar snagat, lepas buat , terus grill dua ketul .
Seketul beef and seketul ayam.



I grill using my grill pan, n tutup pan tu , pasang api perlahan so it will cook perfectly kat dalam.
Since the patty is quite thick, it is important to cook it right.

You will get juicy patty , with such a great flavour inside.
Kalau makan dengan roti burger, buh segala salad , coleslaw tu, perghhhh, memang heaven beb..!


But since im in my diet yang tak benarkan i take any carbs, so i makan macam tu jer dengan sayur.

It may look not nice, but believe me, it taste heaven.
Letak plak a slice of cheese on top of it...fuuuhhh..malas nak citer la apa rasa dia hehehe.

I brought the patty to office baru2 ni, n my friends enjoy having it.
They asked me for the recipe and i will share the recipe here.

U can also google and youtube for the recipe.
Thousand of recipe ada , siap tunjuk cara lagi.
Mine, i just bubuh whatever i had in the kitchen.
Yet , it still taste superb.

So, this is my recipe;

500gm daging cincang
(u can use Ramly, yang dah siap pack tu, but i always love to use yang dalam pack kat rack daging or yang freshly dicincang at butcher..but still, both taste lebih kurang jer)
1 atau 2 biji bawang besar (tengok saiz)
sebiji telur.
garam 
blackpepper
basil (takder pun takper )-lebih kurang sesudu kecik
parsley (if u have frsh one is better)-lebih kurang 3 helai atau sesudu kecik kalau guna kering
sedikit perasa (like ajinmoto if u wantr, ada orang tak suka letak, pun takper jugak)


Caranya;

Bawang potong dadu.
gaul jer semua dalam daging tu.
Masuk jer segala bahan dalam tu.
Bahagi dua daging yang dah siap campur dengan segala bahan tu.
then bahagi lagi kepada dua bahagian.
Dapat 4 bahagian, bulat2kan dan tekan sikit.
Boleh simpan dalam frige.

Nak pakai boleh grill or goreng anytime.
But believe me, if u grill, lebih baik, the juice inside it sangat best dan heaven.

Try and enjoy the superb taste of your homemade patty!!






No comments:

Post a Comment