love

love

Followers

Friday 17 May 2013

In love with floor plan..!!!


Salam, 

Busy sket la sekarang, maklum laaa kat ofis sekarang, macam macam benda nak kena fikir

Takder modal sngt nak merepek today...so saja nak kongsi my 'weird hobby'..mana tau esok2 anak2 I yang baca ni, ada sorang jadi arkitek ker hehe, tau la kan dr mana u got the skill..hahaha skill tuuu..tak menahan.

Ok, I ada this hobi sejak dr sekolah actually.
Masa tu I pantang nampak pelan rumah...hahaha, minat gila ok..pastu bila jumpa majalah anjung seri, deko2,  i terus attach gila, n belek2 if i could find pelan lantai rumah ..which is very rare for kids age time tu laa..
 i pernah bercita cita nak jadi arkitek since i was kids lagi, when i grew up, i always love deco.
Home deco memang la my interest...dolu2, susah nak jumpa majlah2 deko from malaysia..kalau ada homedeco mag, kebanyakannya dr Singapore n the price at that moment is tak lojik laaa for me to have as i was still kids kan 
Then first mag malaysia yang i jumpa about deko ni, anjung seri, but no so interesting masa tu, takder banyak pelan lantai rumah compare to Singapore mag yang tunjuk interior deco apartment2 kat sana n together with floor plan.
Seronok gila tau, imagining every space..n siap kaji how big is the space..kaji all the scale measurement semua tu hahaha.

Tapi ntah camana i never share my hobby , my interest tu with my family, no one ever know that i read that kind og mag.
Selalunya i dapat mag2 deko from Singapore ni from one of my classmate yang mana her mum is Singaporean.
kalau pergi rumah dia, dia tahu dah what mag dia nak kasi i baca, dapat tu, tak berkelip2 i belek n baca while at that moment kawan2 i yang lain tu berkumpul, singing KRU song, gila2 mengumpul KRU poster, bergolek, berangan dengan poster2 KRU tu.i  jer la sorang yang jeling jer dr jauh sambil 'study' deko magazine hahaha.
kawan2 i siap pelik..apa la i tatap berjam2 every pic tu., lagi pelik bila dia tengok i belek floor plan rumah sambil berpusing2 kepala hahaha

Okay, since my family tak tahu yang i minat GILER2 dengan deko n floor plan,they also tak tahu i ada cita2 nak jadi arkitek, n dorang pun rasa i dont have skill, interest in that.

Pendek citer, i ambik computer engineering masa kat U which is soooo not me.
Sepanjang i study pun , i still membeli mag2 deko, i still gila with floor plan, building plan n such.

Now when i dah kerja, i always spend my moment bila i stress, bila i free dengan melukis floor plan.

But mind me, i never learn secara formal on how to melukis pelan ni, so i draw jer ikut2 suka hati i, mengikut apa yang i pernah tengok dlam magazine hahaha..


Ini floor plan my mums new house..rumah bawah yang recently kita semua balik to do the deko2 tu.

I have , like..thousand kot this kind of sketch.
Sayang i tak keep it in one file...bila2 saja i need therapy , i will sketch the floor plan.
Semua from my head, then will sketch it out.
Waktu buhsan tengah tengah course ker, i akan sketch jugak..






This one pulak lakaran kitchen cabinet utk rumah my anak buah.
She whatsapp with me asking me to draw her sample kitchen cabinet that she can use utk tunjuk kat tukang buat kabinet tu.
So i draw n snap the photo, send the pic to her.




Ini pulak pelan lantai rumah my officemate, since dia mula tahu my minat, dia come to me one day tu, serahkan the floor plan yang warna putih tu, asking me to draw balik the floor plan, tapi 'terbalikkan' , sebab rumah dia side sebelah sini katanya, as she got the plan from mana im not sure.
After u dah 'terbalikkan ' the pic, please draw me new floor plan..as per discussion dia with me before.Before tu dia asking for my opinion, if she got limited budget n she want to renovate her house so that she can get big room a the back, big kitchen, yet with small budget, i ada idea ker...so i shared with her, what to do, n she love my idea...so she asked me to draw new floor plan tu  siap ukuran every bilik, tu yang ada calculator siap tu..n she happily shared the new floor plan tu with her hb.

I jugak jadi reference beberapa orang kawan on what colour to paint in their house , if they got this kind of furniture etc..
Ada yang refer to me about langsir, about perabot that can look padan with  their house concept, about plaster ceiling, about carpet ,wallpaper n etc.

To be honest, i  rasa malu jugak, because i bukan skillfull enough to consult them , but since they asking for help, n my opinion , so selalunya i bagi jer la pendapat, which im not sure they will like it or not, but always i cakap,kita suppose lebih tahu apa konsep rumah kita , apa perabot yang kita suka, what colour yang u nak ..u yang akan tengok the house everyday..rumah kita suppose to 'look' like us la kan ...dr rumah, orang akan tahu camana taste kita, siapa kita..so kalau kita minta opinion orang lain, tak rasa laaa live kan rumah tu..

So kids, yeaa...ibu memang ada minat pelik..floor plan is always my hobby.
And one day if  u tend to be an architect, tak yah pelik snagat.
U got it from me hahahaha.

Macam hebatttt jer kan..!!!




No comments:

Post a Comment