love

love

Followers

Friday 1 July 2011

Demam Denggi

Salam,

Lamanya tak bersiaran...baru hari ni datang mood nak update entry..haaa tengok tajuk tu mesti dah tau kemana laaa aku menghilang (ada ke yang tertanya tanya ek).As per tajuk tu, aku sebenarnya bukan tak nak update blog ni, tapi aku down habis kena demam denggi. Last aku update enrty pada rabu hari tu yang full of word tu...and after 2 minggu, ni baru aku update balik.

Kronologinyer;
Rabu pas update blog tu laaa..kepala aku rasa lain macam, nenong2 gitu..peh tu aku mula rasa sakit badan..sengal2 semua urat2 aku, pelik jugak time ni, aku ngadu dengan jiran meja aku yang masa tu duk melepak kat meja lain..jauh dr aku, aku ym jer dia , kata tak sihat, dia kata aku banyak sangat berjalan, takder rehat, ni la kot masanya badan aku dah habis tenaga.Bila aku rasa dah tak tahan, aku pi melepak n melepek kat surau...try call laki aku banyak kali, sebab aku nak minta dia hantar aku balik..kebetulan pagi tu aku drive sesama laki aku g kije.Tapi dah berpuluh kali call tak dapat, aku plak memang dah tak leh tahan duk opis , dengan sejuknya...dengan badan aku yang sengal2 tu, aku terus bgtau member aku , aku nak balik, dia tanya aku leh drive tak, aku kata ok lagi takat ni.Otw nak balik, aku sms bos kata aku nak balik, sebab tak sihat..terus aku balik umah, dengan kepala berdenyut, badan sengal2...sampai jugak umah, terus masuk bilik, tidur!!!!Dalam setengah jam gitu, laki aku return call, aku pun cakap rasa tak sedap badan...dia kata nak balik bawak aku g klinik, aku cakap tak yah.Dalam kul 3.30 pm , aku start menggigil, tak leh jadi ni pikir2, aku call laki aku tanya dia boleh balik ker, dia kata boleh n akan minta tolong kawan dia hantar.Dalam setengah jam  dia sampai umah, kami terus g klinik.

Doc check suhu aku masa tu 39.8..doc tu tanya bila aku start demam, aku cakap baru ni laaa..doc kata tinggi sangat ni, selalunya denggi kalau tetiba mengejut camni, tapi doc tak leh amik darah aku lagi sebab masih terlalu baru, kalau amik pun memang takleh detect, sebab aku baru jer demam..doc nak buat surat refer to hospital, sebab suhu aku tinggi sangat, tapi aku tanya doc tak leh monitor dr umah je ker..perlu ke masuk spital..bincang2 doc kata, kalau tak mo masuk takper, tapi esok kena datang klinik lagi..kena banyak minum air, kena sentiasa basahkan badan.Ok ..balik umah, makan ubat...tidur.

Tengah malam tu aku gigil lagi, laki aku basahkan seluruh badan aku dengan tuala basah..basahkan kepala semua, then baru ok, boleh tidur.Esoknya g klini, demam masih ada, tapi tak tinggi snagat..doc sambung mc lagi, suh rehat kat umah.Tengah malam tu, demam aku start balik, gigil2 lagi..macam malam sebelum tu jugak, laki aku basahkan badan aku semua.Esok g klinik lagi, doc check demam tinggi balik, terus amik darah.Masa tu hari Jumaat.Petang tu jugak result darah keluar, doc kata bukan denggi..negatif for denggi..leganya aku rasa...tapi demam aku tak baik2 jugak.

Sabtu Ahad aku memang tak kije, so rest jer kat umahm, demam masa tu on off, urat saraf sendi semua memang takleh cakap laaa..memang sakit..tapi tahan jer laaa...Isnin tu semangat nak g kije, tapi bangun pagi2 Isnin aku mula rasa mual2..makan memang dah takleh makan sangat sejak demam tu..rasa tak sedap tekak, semua nya pahit, tapi aku paksa jugak minum air 100plus semua.Tapi pagi Isnin tu dah rasa pelik pulak, mual2, muntah2..sebb bek Sabtu tu aku period, so confirm laaa bukan ngandung, cuma pelik sebab asik muntah jer..menjelang tengahari isnin tu, aku start berak2...mata pulak tak leh tengok kiri kanan, rasa cam urat mata aku sakit betul.So laki aku balik kije monday tu, malam g klinik lagi.Masa kat klinik, doctor perasan badan aku ada bintik2..aku pun baru laaa duk belek2 n nampak..ada bintik2 merah.Doc kata balik dulu, esok pagi2 datang amik darah sekali lagi.

Esoknya selasa, g klinik pepagi, amik darah.Doc kata dia akan call bila result kuar..dia suh aku balik rest dulu.Kul 2pm gitu, doc call laki aku, n cakap aku positif denggi.Aku tak tau kisah pun , dah duk baring2 denagn twin kat depan tv masa tu,tetiba nampak laki aku balik dr opis, masa rtu baru kul 2.30, aku pelik laaa tanya kenapa..dia kata..u positif denggi la yang, doc suh admit...'Whatttt???".nak pengsan aku dengar.
Pi la klinik balik, amik surat doc n terus pi Sunway Hospital.Confirm laaa kena tahan kan...bcaan platelet aku tinggi, tapi kena tahan jugak sebab doc kata aku dehydrate..kena masuk air...

Masa ni sementara tunggu masuk wad, wad penuh, cam hotel plak, kena tunggu nak check in.

Tangan aku dikerjakan cam derang cucuk apa jer.

Ntah apa silap..air tu tendang tak masuk , darah yang kuar

mesin yang menjadi peneman setia..masa ni kat wad dah


Aniq ponteng sek Rabu tu..temankan ibu

Dia mengalahkan orang sakit lak

Towel, tak sempat pakai pun , sebab bawak towel sendiri

Dua malam jer duk wad, Khamis pepagi dah kuar...tapi doc bagi mc sampai ujung minggu...sebab aku kena check lagi.Sebelum balik, doc check darah lagi n bgtau aku, liver aku bengkak sket..jadi aku kena banyak rest.Tu pun doc release aku balik, sebab aku yang mintak, kesiankan twin aku kat umah, n doc kata aku pun dah bertambah baik, tapi kalau aku muntah2 lagi,cirit birit n demam, aku kena serta merta admit balik.Berulang kali doc pesan.Aku angguk2 jer

Sabtu g hospital lagi, check darah, doc tengok bacaan enzim kat liver tinggi lagi, suppose bacaan dia dalam range 30, tapi aku punyer 155...dia kata aku kena datang check lagi monday.Monday check masih 100 lebih tapi dah kurang sket, aku lupa lak berapa, doc sambung mc n mintak aku banyak2 rest.dia pesan aku akan mual2 sket kalau makan semua, tapi itu biasa, not to worry.

So bercuti laaa aku sampai hari ni, aku dah sihat pun , tapi dah doc dah ksi cuti kan...aku rest la beria2..hehehehe.Hari ni baru datang mood nak mengarang entry sebab dah bosan duk umah ni.Laki aku semalam bertolak ke Bandung denagn mama n Nana, aku suppose ikut jugak, tapi cam malas jer nak join sebab kesiankan twin n Aniq.so lepak jer laaaa...monday ni dah start kije pun.Lemak gila dah badan ni nak mula kije, tapi kena laaa jugak huhuhu.
K laaa, esok2 aku update lagi...

Daaa

2 comments:

  1. salam pekenalan..huband saya dok sini gak puasa thn lepas.denggi jugak..take care..suak la blog kembar2..

    ReplyDelete
  2. wah ida...sori lambat sggh sini.dah tak rajin nk bw sbb sibuk sikit huhu.kite doakan ida dah pulih ye.tapi kesian ida sbb teruk juga ye smpi muntah2.kite hari ke-4 tu baru admit hospital.itu pun gagahkn juga drive gi keja,masa kat surau office mmg dah lain macam rasa sebab masa nak sujud tu mak aihhh..rasa nak tercabut kepala!sakitnya kpla,png,bdn letih sbb sekejap panas,skjp sejuk.

    mmg kena byk2 minum air.kite tak lalu minum air selain 100 plus(cmpr dgn air masak.doktor pun kata kite blh terkena denggi kali kedua!adeih.....semalam balik je keja area rumah ada fogging.kite mmg anti nyamuk sekarang ni!!!

    ReplyDelete